Fossildrivna bilar får ofta skulden för mycket av jordens utsläpp av CO2. Det har definitivt sina poänger, men är en sanning med modifikationer. Och bilhandlare är bland aktörerna som visar vägen mot ett mer fossilfritt samhälle.
Transportsektorn står för nästan 30% av koloxidutsläppen i EU, där vägtransport står för ca 70% av detta (källa: Europaparlamentet). Elbilsförsäljningen, elektrisk och hybrid, har ökat med 60% det sista året och utgör 3% av personbilarna i Sverige. I Norge är siffran 34%. Globalt var ökningen av elbilar 14% under 2019. Laddningsinfrastrukturen av dessa bilar är under snabb utbyggning. Få eller ingen tror annat än att ökningen kommer att fortsätta. Detta vet självklart bilhandlarna och för dem kan det vara vinna eller försvinna.
En sak är att sälja elbilar, en annan att ta helhetsgreppet. Många bilfirmor har således investerat i solenergianläggningar på taket av sina bilhallar. Det visar att man är engagerad i miljöarbetet och det ger trovärdighet till företag som säljer elbilar. Men det är också en investering som betalar sig. Bilhandlare är ekonomiskt medvetna och investeringen i solceller ger bra avkastning. Se intervju med Bengt Egnesund hos Aros Auto i Västerås:
El av sol har monterat solceller på flera bilhallar, bland annat på Rolf Ericson Bil i Falun, en bilfirma med mycket höga, antagligen Sveriges högsta, ambitioner när det kommer till hållbarhetstänkande.